Goudmijn & Brownsberg

27 maart 2017 - Brokopondo, Suriname

Zaterdagochtend om half negen zijn we vertrokken vanaf huis richting onze tweede trip. Na ongeveer een goede anderhalf uur rijden kwamen we bij een prachtig uitkijkpunt van het Brokopondo Stuwmeer. Na een aantal foto's te hebben gemaakt zijn we naar een eiland gevaren. Wat een prachtig eiland. Voorzien van alle gemakken en een 'privé strandje'. We hebben onze spullen neergezet en zijn gelijk gaan zwemmen. Heerlijk water! En als ik dat zeg.... ;-). Er zaten wel visjes, maar ik vind het al veel minder eng dan voorheen. Nadat we gezwommen en gegeten hadden zijn we samen met een andere groep op een bootje naar de goudmijn gegaan. Het was een uurtje varen. Heerlijk warm in die volle zon, dus goed smeren. Heel bijzonder om mee te maken. Op een soort van eiland stonden allemaal zwarte 'hutjes' waarin mensen aan het werk waren. Ze hadden goud liggen wat ze gevonden hadden, we mochten het vasthouden en goed bekijken. Erg gaaf om goud te zien wat echt net gevonden is, het ziet er dan ook niet zo glad en gaaf uit, maar heel korrelig als een soort steen van zand. Alleen het goud is dan wel veel zwaarder. We zijn de mijn opgeklommen, erg warm en zwaar. Het was echt heel stijl, maar zeker de moeite waard. We hebben gezien hoe de mensen er aan het werk waren en hoe ze het goud scheiden van al het zand en steen. Na het bezoek aan de goudmijn zijn we terug gevaren en ging de groep die ook mee was naar huis. We hebben heerlijk gezwommen en daarna wat gegeten. Met zijn allen naar de zonsondergang gekeken en onze spulletjes bij onze hangmatten gelegd. 's Avonds waren we met alleen onze groep van zeven. Dus dat was echt heel rustig, zeker als je uit een huis van achttien mensen komt. We kregen frietjes en een lekker stukje vlees van de barbecue en hebben gezellig gekletst met de mensen van daar en nog twee anderen die daar verbleven, alleen dan zonder trip. Die waren echt alleen op het eiland. Wat was er een prachtige sterrenhemel, echt heel gaaf! Dat kun je niet vastleggen op foto helaas. Onder de sterrenhemel bij een kampvuur gezeten. Dan weet je pas echt dat je lekker weg bent en ook heel ver weg van Nederland en thuis.

Ik ben wel twee keer wakker geweest om naar het toilet te gaan, maar ik heb beter geslapen dan de vorige keer. Het was zo stil, dat het bijna eng was. Door de bladeren van ons hutje leek het alsof er mensen langsliepen, waardoor je af en toe echt wel op kijkt, maar als er mensen zijn moeten die met een bootje zijn gekomen, dus dan val je wel weer in slaap. Op het gemakje opgestaan en hebben we de zonsopgang gezien. Toen nog even terug de hangmat in en daarna ontbeten. We kregen nog uitgebreid de tijd om ons even te wassen in het meer. Even mijn haren gewassen en mijn spullen bij elkaar gepakt om de Brownsberg te gaan bekijken. Met de boot weer naar het 'vaste' land en daar in de bus. Na een tocht van een half uur op een redelijk goede weg gingen we de berg op. Wat een weg, echt niet normaal. Ik heb van alles gefilmd samen met Eveline dus van de week zet ik weer een filmpje in elkaar. Op het hoogste punt gekomen even van het uitzicht genoten en daarna zijn we afgedaald naar de watervallen. De Leoval en de Ireneval. De Ireneval is erg zwaar en heel ver, maar we wilden hem allemaal erg graag zien. Dus daar zijn we heen geweest. Wat een tocht, echt niet normaal, maar allemaal de moeite waard. Alle foto's en filmpjes daarvan komen nog. We zijn terug omhoog gegaan, wat echt zwaar was, maar niet tegenviel voor mij. Toen zijn we nog naar de Leoval gegaan, ik dacht, als ik er dan toch ben ga ik dit ook nog doen. Ook de moeite waard! Allebei erg mooi om te zien. We hebben onderweg op de terugweg nog aapjes gezien. Dat was ook echt heel gaaf! Toen we weer bij de bus kwamen na ongeveer drie uur, misschien iets langer, was ik echt wel blij. Ik was wel heel blij dat ik het gedaan had. Toen de tocht naar beneden en de in totaal drie uur durende busreis. Ik was kapot, echt kapot. Maar het was een heel gaaf weekend! Echt heel vet. Ik heb dan ook heerlijk geslapen vannacht en nu zit de stagedag er weer op. De klok is een uurtje vooruit gegaan, dus hier is het nu vier uur en in Nederland negen uur 's avonds. Vijf uur is toch best veel.. Ergens deze week komt het filmpje online. Een fijne avond verder!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    28 maart 2017
    Oww ziet er weer gaaf uit jah en je maakt me wel nieuwsgierig naar je filmpje. Nou een mooi avontuur maar weer je kunt het maar mee pakken geniet er van.
  2. Esther:
    28 maart 2017
    Wat een mooie foto's weer........prachtig! Ervaringen om nooit meer te vergeten!
    Geniet maar goed xx
  3. Addie:
    28 maart 2017
    Tsjonge, je weet echt topervaringen uit je avontuur te halen! Doet tropisch aan, met het woud en aapjes. En ik dacht dat wij af en toe nogal eens uitpakken met een klauterpartij, maar jij kan er ook wat van!