Het zit er op, we gaan naar huis!

15 juni 2017 - Paramaribo, Suriname

Maandag, de dag na ons drukke weekendje. Heerlijk geslapen en op het gemakje opgestaan. Ik wilde graag 's middags nog even naar de hermitage mall. Eerst hebben we even lekker ontbeten bij het hotel en het was lekker weertje. Het zwembad was wel erg verleidelijk, dus we zijn lekker gaan zwemmen. Dit hebben we wel een tijdje vol kunnen houden, dus we zijn wat later op de middag gaan lunchen bij Zus en Zo en daarna door gegaan naar de mall. Papa is niet zo'n shopper, dus we zijn niet heel lang geweest, maar het was toch leuk om even te laten zien wat hier de mooiste en grootste mall is. Het stelt eigenlijk niet heel veel voor, maar goed. Terug naar het hotel en even lekker gerelaxt. 's Avonds heb ik papa meegenomen naar JiJi's. Mooi plekje met uitzicht op de Suriname rivier. Een heerlijke avond gehad.

Dinsdag stond een bezoekje aan Fort Nieuw-Amsterdam, Frederiksdorp en Mariënburg op de planning. Het was een mooie dag! Samen met Chico op pad naar Commewijne en eerst Nieuw-Amsterdam bekeken. Ik was er al eens geweest, maar het was heel leuk om nog een keer te zien. Het blijft indrukwekkend en bijzonder om te zien dat mensen nog steeds zo wonen als vroeger. Daarna met het bootje over naar Frederiksdorp. Het blijft prachtig. Uitleg over de geschiedenis ervan en even rondgelopen. Het is heel anders nu, want er is een resort van gemaakt. De laatste stop was Mariënburg. Wauw, dat was echt bizar. In Nederland hadden we er nooit in gemogen. Het stond allemaal op instorten en alles was begroeid. De gids was 83 jaar en heeft zelf op de suiker en rum fabriek gewerkt. Dat was het namelijk vroeger. We hebben allerlei gebouwen gezien en ook de oude machines stonden er nog. Heel bijzonder allemaal, wel een beetje gevaarlijk voor ons gevoel, omdat alles op instorten staat. Na Mariënburg weer terug naar huis. Lekker gerelaxt en de foto's bekeken. Gegeten bij Zus en Zo en vroeg gaan slapen.

Woensdag was de laatste echt dag, zo gek, raar en het dringt niet door. We hebben ontbeten en zijn even de stad nog door geweest, wat dingetjes gekocht en lekker gezwommen. Toen zijn we naar de kamer gegaan en hebben we online ingecheckt en de koffer gepakt. Jeeeeetje, het werd zo echt. Ik ga gewoon weer naar huis, naar Nederland.. Nog even wat drinken gehaald bij de supermarkt en 's avonds gegeten bij de Waag. Een leuk afscheidsetentje! Ik heb genoten en lekker gegeten. Wat ga ik dat missen, die heerlijke avondjes met mijn huisgenootjes.

Donderdag ochtend.. de ochtend van vertrek. Vroeg wakker en al hartstikke zenuwachtig. Eerst voor de laatste keer het heerlijke hotel ontbijt gehad en even nog wat geld gepind. Daarna de laatste spullen ingepakt. Om half elf uitgecheckt en naar de Mozart gegaan. Kamers gecheckt en mijn eigen grote koffer gewogen en de laatste dingen erin gedaan. Wachten, wachten tot de taxi kwam. Pfff, het afscheid was raar en moeilijk. De taxi rit was helemaal stil. We gingen weg.. we gaan weg. Jeetje, de tijd is omgevlogen! Al had ik dat nooit gedacht. Op Zanderij afscheid genomen van Elmarije, nou dat was echt heeeelemaaaal niet leuk! Koffers sealen, inchecken, douane, handbagage controleren en nog een keer douane.. nu zitten we te wachten. We gaan zo het vliegtuig in.

Dankjewel Suriname, voor alles, voor de moeilijke tijden, leuke tijden, maar vooral voor de kansen die je me gegeven hebt. Ik heb zoveel geleerd en een hele mooie tijd gehad! Dankjewel lieve Mozart family, jullie waren de aller aller beste. So so lobi!

Zondag schrijf ik nog één blog. Over hoe de thuiskomst was, dan sluit ik het af. Fijn weekend allemaal!

1. Maarten:
    16 juni 2017
    Fijne thuiskomst Moniek!
    Zeer welkom in Zeeland!
  2. Petra:
    16 juni 2017
    Welkom thuis Moniek je kan terug kijken op een leerzame tijd met ups en downs maar wel een tijd waarin je ervaringen hebt opgedaan voor je verdere leven en carrière. Geniet van je thuis zijn weer. Je hebt een mooie tijd om op terug te kijken.
  3. Monica:
    17 juni 2017
    Welkom weer thuis, wat een ervaring...
  4. Nicolette:
    18 juni 2017
    Nou moniek wat een ervaring!! Zal wennen zijn om weer thuis te zijn denk ik. Maar in ieder geval fijn dat je het zo leuk hebt gehad. Welkom terug!!!