Isadou & Jaw-Jaw, City tour en Fort Zeelandia

8 juni 2017 - Paramaribo, Suriname

Maandag en dinsdag stond de trip naar Isadou op het programma. Ik had er super veel zin in. De trips met overnachting was ik een beetje beu, maar ik kon niet wachten totdat papa ook het mooie binnenland van Suriname zou zien. De stad maakte best wat indruk en in het binnenland ervaar je rust en heel erg veel natuur. Om negen uur werden we opgehaald bij mij thuis. Vroeg naar het ontbijt, want ik wilde natuurlijk papa mijn kamer en het huis nog wel even laten zien. Rond kwart over acht waren we thuis en daar had ik ook mijn spullen klaar gezet om mee te nemen op trip. Dus ik liet mijn kamer zien en dat was toch even schrikken! Ik moest er wel om lachen, mijn fijne kamer, waar ik zoveel mooie herinneringen aan heb was toch even schrikken. Zo schrok ik ook toen ik het voor het eerst zag. Verder vond hij het oké, niet denderend, maar goed, dat is het ook niet. Het is gewoon oud voor Nederlandse begrippen, maar voor Surinaamse begrippen is het gewoon netjes. Rond tien voor negen stond Rudi al voor de deur! Ik was blij dat hij uitstapte, want op Blanche Marie heb ik met hem ook zo'n leuke trip gehad. We zijn ingestapt en vertrokken naar Isadou. Een autorit van drieënhalf uur en een boottocht van drie kwartier verder kwamen we op het prachtige eiland Isadou. Voor mij een autorit en boottocht zoals alle anderen inmiddels en hoe leuk is het dan om papa bij te hebben die het allemaal nog heel anders ziet. Dat maakt het voor mij ook weer speciaal en besef ik dat het echt heel speciaal is wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen weken. Op Isadou kregen we onze hutjes toegewezen. Beide een eigen tweepersoonsbed en een eigen douche en toilet. Heel luxe voor op een trip. Heerlijk!

Rond half vijf zouden we naar het inheemse dorp Jaw-Jaw gaan. Daarvoor hebben we dus heerlijk kunnen zwemmen in de Suriname rivier. Iedere wandeling door een inheems dorp is bijzonder, maar deze keer kregen we de rondleiding van een dorpsbewoner. Echt heel leuk en dat had ik ook nog niet eerder gehad! Dat vond ik dan ook echt heel leuk en op papa maakte het dorp veel indruk, hoe ze leven, wonen, koken en dergelijken. Ik blijf het gewoon boeiend vinden hoe ieder dorp zijn eigen gewoonten heeft en hoe ze kunnen leven met zo weinig. Na de dorpswandeling van bijna tweeënhalf uur terug naar ons eiland dat er tegenover lag. Rudi had saoto soep voor ons gemaakt. Dat kon papa dan ook gelijk proeven. We zouden kaaimannen gaan spotten, maar het regende, dus dat kon helaas niet doorgaan. Hij heeft nog wel een vogelspin gezien! Dat maakte zeker indruk. Dinsdag ochtend hadden we om half negen ontbijt. De boswandeling stond op het programma. Om nou te zeggen dat ik zin had om weer door die jungle te gaan banjeren, dat kan ik niet zeggen, maar we kregen de uitleg weer van de man die uit het dorp Jaw-Jaw kwam, dus dat was leuk! Ik heb genoten, er waren zoveel dingen die ik herkende en al wist, dat is ook wel eens leuk om mee te maken, dat ik toch zeker wel veel geleerd heb over de mooie natuur van Suriname. Na de boswandeling van weer tweeënhalf uur was het tijd om te gaan lunchen en daarna de reis terug naar Paramaribo te maken. Het ging eigenlijk allemaal heel snel en we hebben veel geluk gehad met het weer. Rond half zeven waren we terug in het hotel. Lekkere warme douche en een heerlijk bed. Echt niet verkeerd om daar weer in terug te komen. Ik heb het filmpje van Isadou ook geplaatst onder video's.

Woensdag stond de city tour op het programma. Venski, de gids van mijn eerste trip naar Bigi-Pan ging mee. Heel leuk om die weer eens te zien, hij heeft zoveel verteld. We zijn begonnen bij het kantoor waar Desi Bouterse werkt. Hij vertelde over het beeld wat daarvoor staat, een vrouw met vijf kinderen in haar armen, dat staat voor alle culturen en samenlevingen in het land. Toen door naar Fort Zeelandia, waar ook geschiedenis van Zeeland ligt. Het Fort is gebouwd met stenen uit Middelburg bijvoorbeeld. Verder zijn we gelopen langs de waterkant en door de centrale markt waar ik zelf ook nog niet was geweest. Ook wel omdat het er vanaf buiten maar een beetje raar uit ziet allemaal, maar met een gids is dat zeker goed te doen. Door langs de synagoge en moskee en daarna nog een rondje gereden door de stad zelf. Het huis van Bouterse gezien, de rijkste buurt van Suriname bekeken en even over de brug naar Commewijne gereden en weer terug. 's Middags toen we terugkwamen moesten we nog even water halen, ik wilde eerst terug naar het hotel, want ik weet inmiddels hoe dat werkt hier met die regen. Het begon namelijk te regenen toen we uitstapten van de city tour. Papa vond het een beter plan om gelijk naar de supermarkt te gaan. Dat hebben we geweten, want tot op ons onderbroek nat kwamen we terug. Dat zal hij niet meer hebben. 's Avonds lekker uit eten geweest bij Bar Zuid. Samen met mijn huisgenootjes. Het was leuk dat papa ze kon ontmoeten en ook eens kon meemaken.

Vandaag was het donderdag. Lekker uitgeslapen, ontbeten en op het gemakje naar huis gegaan om te wassen. Dat duurde ongeveer een uurtje en papa heeft kennis gemaakt met Kenneth. Kenneth kan lekker vertellen dus dat komt goed uit, kon ik even de was doen. Nadat de was klaar was zijn we naar Fort Zeelandia gereden om daar eens binnen te kijken. Indrukwekkend om te zien en mooi om de geschiedenis van Suriname te bekijken. Ook de plek waar de decembermoorden hebben plaatsgevonden, waarvan de zaak nog steeds loopt. Door de palmentuin richting zus en zo gelopen waar we geluncht hebben. Terug naar Krasnapolsky en heerlijk gezwommen en in de zon gelegen. Een heerlijk rustig dagje dus, die we hebben afgesloten bij Souposo. Morgen zien we weer wel, zaterdag hebben we quad tour en zondag Braamspunt. Dus dat lezen jullie vanzelf wel weer! Vandaag gaat ook de laatste week in, gek hoor, ik besef het echt nog niet geloof ik, maar ik ben al zeker naar Nederland toe aan het leven en dingen aan het plannen. Fijn weekend allemaal!