Galibi trip

14 mei 2017 - Galibi, Suriname

Vrijdag was het eindelijk sinds twee weken een beetje redelijk weer hier in het Surinaamse. De grote regentijd is uitgebroken en dat hebben we gemerkt. Uit mijn bed gekomen en even naar de tulip gefietst met Anouk. Wat kleine dingetjes gehaald en weer naar huis om even heerlijk te zwemmen. Nadat ik had gezwommen ben ik even met Elmarije naar het postkantoor gegaan. Die zou tot 14:00 open zijn, maar ja, het zou Suriname niet zijn als die natuurlijk niet gewoon al dicht was! Dus toen zijn we maar even een ijsje gaan eten en toen weer terug. Inmiddels was het weer slechter geworden en regende het weer pijpenstelen. Ik heb heeeerlijk de hele middag foto's uitgezocht en een start gemaakt met het fotoboek, want ik wil hem zo snel mogelijk hebben als ik thuis kom, want dan kan ik het beste mijn verhalen vertellen. We hebben 's avonds lekker wat gegeten bij zus&zo met een heleboel mensen van het huis. Ik ben lekker op tijd naar bed gegaan want zaterdag was het tijd om naar Galibi te gaan.

Zaterdagochtend om kwart voor acht werden we thuis opgehaald. Na een reis van ongeveer 2,5 uur met weer heel wat tussenstops gingen we op de boot naar Frans-Guyana. Het regende als een gek dus gingen de poncho's aan. Na tien redelijk droge minuutjes waren we aan de overkant en kregen we een rondleiding over de markt. Wat een verschil met hier zeg! Euro's, ze rijden rechts in plaats van links en de mensen stoppen zelfs voor een zebrapad. Heel grappig omdat allemaal weer te zien en oh ja, Franse kentekens op de auto's. We hebben de straf gevangenis nog bekeken. Toen moesten we een uur in de boot naar Galibi. Het was droog, maar door het wilde water werden we alsnog kledder nat. Eindelijk op het strand van Galibi gekomen was het wel echt heel mooi allemaal! De accommodatie is mooi en het strand is ook echt strand. Heerlijk gezwommen, in niet heel schoon water en beach volleybal gespeeld.

Het was alweer tijd om te gaan eten, lekkere saoto soep. Ik blijf het lekker vinden. Om half negen vertrokken om schildpadden te spotten. Onder het zeil van de tassen in de boot naar een strandje aan de Atlantische Oceaan. Wat hadden we een geluk! We hebben een soepschildpad en een leatherback gezien, maar ook baby schildpadjes. Van de soepschildpadden waren er wel vijf. Zo gaaf en zo schattig. We hebben de soepschildpad eieren zien leggen, de leatherback zien graven, maar die ging geen eieren leggen uiteindelijk. Wel hebben we die terug de zee in zien gaan, wat ook een hele bezienswaardigheid was als je bedenkt dat het een schildpad is die ongeveer 1 meter 75 lang is. Het was volle maan en blijkbaar heb je dan extra veel geluk.

Toen we weer terug kwamen op Galibi lag er ook daar nog een soepschildpad, wel een kleinere, maar ook heel gaaf! Als afsluiting een leuk kampvuurtje. We hebben geluk gehad met het weer, want we hebben na de boottocht geen regen meer gehad en met de schildpadden, dus dubbel geluk op zaterdag!

Vandaag was het zondag. Acht uur ontbijt en toen een wandeling over Galibi. Langs het water en de souvenir shops. Er zitten soms echt leuke dingen tussen, dus ik heb weer wat kleine dingen gescoord. Wat over het strand gelopen, groepsfoto gemaakt. Het regende weer veel dus de wandeling wat ingekort. Middag gegeten en klaar gemaakt voor de reis terug. Anderhalf uur op een bootje, het was geen pretje, de hele weg schommelen, dan regen en dan zon. Ik was blij toen we in de bus zaten. Ik heb toen even heerlijk mijn blog geschreven tot zover ik kon. Toen we thuis waren zijn we gaan eten voor Fenne en Anouk hun afscheid. Ik was heel moe en echt niet fit. Ik ga nu snel slapen. Fijne week allemaal!

1. Esther:
    16 mei 2017
    Ik heb hier een dochter die schildpadden verzameld en nu dus groen en geel ziet van jaloezie hahahaha Wat had ze graag over je schouder meegekeken Moniek!