Voor het eerst koken..

21 februari 2017 - Paramaribo, Suriname

Vandaag was de tweede stagedag. We waren weer om kwart over zes op. We moeten om half acht op stage zijn en we hadden om zeven uur de taxi. Toen waren we echt heel vroeg, dus morgen gaan we een kwartiertje later. Het was heel fijn met de taxi! Je fietst niet tussen al het drukke verkeer en komt ook niet helemaal bezweet aan, want ook om zeven uur 's ochtends is het gewoon 25 graden hier in Suriname.

Vandaag kregen we de klassen toegewezen! Dat is ook daadwerkelijk gebeurt dus dat is echt heel fijn. Zoë en ik moesten het even uitvechten tussen groep vijf en zes. Ik ga groep vijf doen en Zoë groep zes. De keuze was vrij snel gemaakt en we zijn allebei blij. Dat gaan we morgen dan ook aangeven. We hebben vanmorgen vooral meegekeken en geobserveerd. Er valt een heleboel te zien, ook omdat hier alles anders gaat wat betreft regels en tijden. School is voor de onderbouw van acht uur tot half één. Wij moeten er dan om half acht zijn en blijven minimaal tot één uur. Morgen gaan we weer en ik denk dat we dan onze taken gaan bespreken in de klas, maar je weet het hier nooit van te voren. Ook wel eens apart om mee te maken!

Eenmaal thuis heb ik eerst mijn kamer een beetje op orde gebracht. Het was geen troep, maar voor mijn gevoel lag alles scheef. Dan merk ik pas hoeveel ik van paps&mams heb meegekregen.. Ik weet daarentegen wel waar ik alles heb gelegd, dat is een voordeel. Toen heb ik even afgespoeld en ben ik daarna het zwembad in gedoken. Heerlijk!

Gelijk dezelfde dag schrijf ik mijn stageverslag. Dat is het makkelijkst. Dus dat heb ik gedaan en daarna ben ik lekker beneden gaan hangen. Rond een uur of zeven is Eveline om boodschappen gegaan en heb ik gekookt voor een aantal hier. De eerste keer gekookt hier! Ik heb de pannen met kokend heet water eerst schoongemaakt. Dat voelde wel prettiger. Ik had water opgezet en ik zocht naar een spatel in de lade, maar dat viel even tegen toen ik die opendeed.. Er zat een kakkerlak in!!! Nouuu, dat was echt, echt heel vies! Ik had gelijk zoiets van laat maar zitten. Ik kook wel, maar ik eet niet mee! Toch heb ik me erover heen gezet en ook dat met kokend heet water heel goed schoongemaakt. Ik zal hier echt aan moeten wennen en gewoon schoonmaken voordat ik iets ga koken. Het eten was wel lekker, lekker veel groentes erdoor. We hadden tagliatelle gemaakt. Nu lig ik lekker in mijn bedje. Het is tien voor half elf, dat betekent.. tien voor half drie in Nederland. Ik heb wat foto's van onderweg in de taxi erbij gedaan. Welterusten en maar weer tot morgen!

1. Francis Jongerius:
    Hoi Moniek,

Fijn om te lezen hoe de eerste stagedag is geweest. Ben erg benieuwd naar het vervolg. Er is inderdaad veel te zien en te doen, zeker voor jullie als pedagogen. En daarna toch nog energie om zelf te koken? Top!

Groeten van Francis
  2. Petra:
    22 februari 2017
    Moggu Moniek, ik vind het super om je te lezen is bijna het eerste wat ik s' morgens doe. En ja nu ga je jezelf pas echt ontdekken los komend van paps en mams en ook zien wat je hebt overgenomen.
    Bbrrr kakkerlakken ben ik ook geen fan van maar trap ze niet dood ze verspreiden hun 100-den eitjes en dan ben je verder van de pad.
    Het gaat daar nog eens blinken als je zo aan de poets gaat.
    Maar het went wel alle buitenlandse beestjes.
    Succes maar weer met je stage en vooral veel leer plezier. Want het gaat er toch heel wat anders aan toe dan hier.
    Blijf vooral schrijven. Groetjes de buuf
  3. Carla:
    22 februari 2017
    O jee..Moniek toch, kakkerlakken!!!! Jeminee sprong je geen meter de lucht in dan?? Haha ik zou dat wel doen hoor, je hebt hard gegild dat weet ik zeker! Blij dat je met de taxi gaat hoor, veel plezier vandaag! ❤️Mama.
  4. Agnes:
    22 februari 2017
    Goedemorgen Moniek, t'is wat...muggen die je aanvallen, kakkerlak die je toelacht, spannend allemaal wat je meemaakt maar het hoort erbij en het zal het laatste nog niet zijn. Zo leuk om je avonturen elke morgen te lezen.
    Heel veel succes vandaag met je groep 5.
  5. Johnny:
    22 februari 2017
    Goedemorgen Moniek, ben wel benieuwd naar wat voor groente's je daar allemaal hebt. Goed dat je zelf kookt en ook blij voor je dat jij wel weet waar alles ligt...en ook ik net als Petra en vele anderen het eerste s'morgens even je belevenissen lezen. Geniet ervan.
  6. Mary van de Velde:
    Hoi Moniek,
    Kakkerlakken, muggen en wie weet wat nog meer...., zou zoiets wennen???Heerlijk dat je elke dag het zwembad in kan duiken, als het 's morgens al zo heet is hoe moet het dan 'middags maar niet zijn pfffff . Succes met groep 5, het zal jullie vast wel lukken met al die brave kinderen.
    Veel liefs en dikke knuffel van opa en Mary uit het natte grijze Vlissingen doeiiiiiiiii.
  7. Addie:
    22 februari 2017
    Kanjer!!! Is dat gebouw op de foto de school, Moniek? Is groep 5 qua leeftijd gelijk aan hier? Hoeveel kinderen? Ik ben erg benieuwd of er ook kk met zoiets als een rugzakje bij zijn, of/hoe daar aandacht aan wordt besteed enz. De kakkerlak, koude douche en nog zo wat daargelaten, ben ik wel een piepklein beetje jaloers. Succes, juf!