Voor de derde keer een koude douche...

17 februari 2017 - Paramaribo, Suriname

Vanmorgen ging om kwart voor zes de wekker. Dat is vroeg voor mij! In Nederland vind ik kwart over zeven al vroeg. Maar om kwart over zeven zaten we al op het kantoortje in het SPI. We werden (alweer) te vroeg opgehaald door de taxi. Niet heel normaal voor Suriname.. Vanmorgen mochten we mee naar een school in Paramaribo. De eerste echte ervaring met de praktijk! Heel interessant om mee te maken. Wat zijn de kinderen beleefd en wat zit er veel structuur in het onderwijs hier. Als ik al die schattige kindjes zie krijg ik heel veel zin om maandag te beginnen! Ik ben heel benieuwd naar mijn stage en hoe ik het allemaal ga vinden.

Begin van de middag even langs vreemdelingenzaken om weer een stempel te halen. Weer 25 minuten met de taxi onderweg. Je bent niet zomaar klaar hier, je mag hier niet zomaar vier maanden blijven! Bij vreemdelingenzaken kwamen we nog een Nederlandse studente tegen. Die is met ons met de taxi meegegaan. Heel grappig hoe dat allemaal gaat als je elkaar gewoon zomaar aanspreekt. Bij vreemdelingenzaken kan je ook niet heel ver mis zitten. Heel leuk om verhalen van haar te horen en hoe ze het hier ervaart. Toen hebben we nog even boodschappen gehaald, we hadden het plan om pastasalade te gaan maken. Ik ben eerst het zwembad even in gesprongen en heb daar wel een uurtje in gelegen.

Het was ongeveer vijf uur en heb ik weer even met het thuisfront en met oma gebeld! Eindelijk had ik oma aan de lijn, want dat was me deze week nog niet gelukt. Elkaar telkens misgelopen. Ook nog even met Kim gebeld die met iedereen in de kantine zat. Toen ik uitgebeld was, was het al een uur of zeven. Toen hebben we maar knakworstjes gewarmd.. Geen puf en geen zin om te koken, ook al is het zo weinig werk. Zoveel indrukken, dingen die je meemaakt, maar ook dingen die geregeld moeten worden! Ik ben hier namelijk niet doelloos gekomen. Na het eten lekker kaartspelletjes gedaan en toen kwam de 'klusjesman' van het huis nog langs. Wat een aardige man! Hij verteld ons heel veel en we hebben ook wat Surinaamse woordjes van hem geleerd. Hij komt zo nu en dan gewoon even checken hier hoe het gaat en of we ons wel aan de regels houden. Hij had ons filmpje al gezien, hij vond het erg leuk. Echt heel snel gaat dat dan!  Lang getwijfeld of we nog weg zouden gaan vanavond,  maar het is hier nu kwart over twaalf en in Nederland alweer kwart over vier. Lekker 'hangmatteren' went ook wel. Die koude douche overigens niet.. vreselijk. De derde keer en het is echt een hel, maar dat is dan wel één van de weinige minpunten hier. Het huis en de mensen hier zijn top. Toen ik ging slapen was ik net met Zoë aan het kletsen over de klamboe. Ik ging eronder, wat denk je, komt hij naar beneden echt vol op mijn hoofd. Tja, daar hebben we echt heel erg om moeten lachen. Vandaag dus niet heel veel beleefd, maar dat is eerlijk gezegd echt heel fijn. Alles is nog zo nieuw en veel dat dit ook wel lekker is. Morgen gaan we misschien met onze begeleider nog langs onze stageschool rijden, als dit niet door kan gaan, ga ik er zelf even langs rijden om te kijken waar het is en hoe het eruit ziet. De muggenbeten blijven komen, ik heb er één en dat is mijn mooiste! Die zit op mijn voorhoofd.. Welterusten en tot morgen!

1. Johnny:
    18 februari 2017
    Goedemorgen Moniek, haha tja vroeg opstaan is inderdaad niet jou ding. Zo gebeurd er weer van alles bij jullie. En inderdaad je bent daar niet doelloos naar toe gegaan. Je bent daar voor je studie natuurlijk maar ook krijg je er weer een stukje levenservaring bij. Geniet ook van de mensen die je daar leert kennen en leuk ook om hun ervaringen te kunnen aanhoren. Hopelijk geen letsel door die vallende klamboe.. Hier grijs en begint de mist te verdwijnen. Groeten daar en tot horens.
  2. Marit:
    18 februari 2017
    Hey mo! Wat leuk om allemaal te lezen, lees het elke ochtend :) fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Mama en ik willen ook snel een keer met je bellen.
    Wat fijn dat de mensen daar allemaal zo aardig zijn en je verwelkomen.

Dikke kus, Marit
  3. Agnes:
    18 februari 2017
    Oeps vallende klamboe was even schrikken.....Hoop dat je een leuke tijd op je stage school hebt, spannend allemaal. Maandag echt beginnen, zitten jullie op dezelfde school of verschillende?
    Oma Corrie heeft het filmpje bekeken en vond het heel leuk. Moest je de groetjes doen, bij deze.
    Geniet nog lekker van je vrije weekend! Groetjes Agnes.
  4. Kim Dikkema:
    19 februari 2017
    Heeyy mo! Ben zo blij dat je het naar je zin hebt daar! Dat met die klamboe kan ook alleen jou weer overkomen eh;) hopelijk heb je de muggen daar wel mee weg gejaagd! Knuffel van mijj❤
  5. Demi :
    19 februari 2017
    heeyy,, heel veel plezier daar, zulke dingen overkomen inderdaad alleen jou he ❤