Met de bus terug!

23 februari 2017 - Paramaribo, Suriname

Als ik 's morgens aan kom op stage en de andere stagiaires en de leerkrachten komen helemaal badend in het zweet binnen, ben ik blij dat wij met de taxi zijn. Vanmorgen vroeg de taxi chauffeur iets te veel geld. In de anderhalve week dat ik hier ben heb ik al geleerd dat de taxi's zoveel mogelijk geld uit ons proberen te trekken. Het geld wat hij te veel vroeg, hebben we dan ook niet betaald. Ik heb netjes gezegd dat wat hij vroeg te veel was, maar daar was hij duidelijk niet blij mee.

Vandaag was de vierde en laatste stage dag van deze week. Op stage is er airco! Heerlijk, dat betekent een goede temperatuur èn weinig muggen. Ik heb vandaag weer wat leerlingen begeleid en wat meer gericht geobserveerd. Je leert de namen al wat beter kennen en de leerlingen weten je te vinden als ze wat willen vragen. Aan het einde van de dag met de begeleiders van het zorgteam gezeten, zij gaan ons begeleiden en gaan gericht vertellen wat wij kunnen en gaan doen. Ook gaan we een klein projectje uitvoeren samen met de andere stagiaires. Allemaal uitdagingen dus!

Vandaag besloten we om met de bus terug te gaan. We hadden echt geen idee welke bus we moesten nemen en waar we op moesten stappen. Als witte Nederlands (vooral ik natuurlijk) gingen we ingesmeerd en wel op pad. We hadden twee korte straten doorgelopen en kwamen bij de drukke weg. Er reed net een busje, die toeterde naar ons en ik stak mijn hand op, hij stopte! Geen idee of het de goede was, maar we zijn gewoon ingestapt. We hadden er wel echt heel veel lol om, want we werden echt heel erg aangekeken. De bus was ook echt heel vol dus we klapten de extra stoeltjes uit en gingen zitten. Na een goede twintig minuten stopte hij bij het eindpunt aan de waterkant. We hebben wat te eten gehaald en nog wat foto's gemaakt bij de waterkant. Richting huis moesten we lijn tien hebben. Die hadden we vrij snel gevonden en we zijn gaan zitten. We rijden dan weer door straatjes die ik nog niet gezien had, leuk en echt goed om de stad te leren kennen hier. Op de hoek van de straat uitgestapt en nog even water gehaald bij de Chinese supermarkt. Toen zijn we naar huis gelopen. Eveline was inmiddels wel wat ongerust geworden, want het duurde nog al lang voordat we thuis waren! Het was uiteindelijk even duur als we het taxigeld door drieën zouden delen, dus we gaan waarschijnlijk heen en weer met de taxi. Alleen dit avontuur had ik niet willen missen!

Thuis was het rustig. Een aantal weg, anderen op stage of in ergens waar airco was aan school werken. Ik ontdekte een enorme muggenbeet, waarvan ik twijfel of het een muggenbeet is. Elmarije haar ouders zijn vandaag in Suriname aangekomen dus El ging haar ouders verrassen. Gelijk aan de taxichauffeur die we ontmoet hadden de eerste dagen gevraagd of mijn enorme plek een muggenbeet was. Hij dacht van wel, maar als het niet minder wordt even langs de dokter. Ik heb eerst lekker afgespoeld, gezwommen en daarna heerlijk gedoucht! Ik heb kort nog wat voor school gedaan en daarna even met de springers die er waren gebeld van de donderdag. Heel leuk ze allemaal te zien. Ik was op de fiets even naar de Chinese supermarkt gegaan voor een soort olie die de taxichauffeur me aanraadde, maar ik kon hem niet vinden. Terug naar huis nog wat voor school gedaan. Rond half zeven zijn we om boodschappen gegaan, samen met Jermaine (de buurjongen), Dorieke, Danielle en Marion. Het zag eruit alsof het heel hard ging onweren, dat konden we ook al horen. Dus hij wilde met ons mee met de auto. Echt super lief! Voor mij ook nog langs de apotheek om een zalfje. Ze deden daar net alsof ze niks hadden.. na genoeg doorvragen had ik een zalfje tegen jeuk te pakken. Het helpt echt goed! 's Avonds met een aantal couscous gegeten. Zelf gekookt! We hadden koude en warme couscous. Het viel echt wel in de smaak. Het is ook wel gezellig en het heeft wel wat, samen koken. Daarna tot lekker laat in de hangmatten gelegen. Het is nu twaalf uur hier. Dat is vier uur in Nederland. Welterusten en tot morgen dus!

1. Marieke:
    24 februari 2017
    Wat maak je een hoop mee ; in korte tijd! Super!
  2. Agnes:
    24 februari 2017
    Leuke foto's Moniek. En wat goed van je dat je assertief bent, je niet teveel betaald en een zalfje hebt gevonden voor de muggenbeten, hopen dat het helpt.
    Spannend in een bus stappen en niet weten waar hij naar toe gaat...
    Rivier is niet echt uitnodigend om in te zwemmen maar wel mooi om te zien.
    groetjes van ons.
  3. Masha:
    25 februari 2017
    Hi Moniek,
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Geniet er volop van en lach om de minder leuke dingen want voor je het weet, ben je weer in Nederland en is er niets veranderd!!