Fort Nieuw Amsterdam

25 februari 2017 - Paramaribo, Suriname

Toen ik afgelopen nacht laat thuis kwam en onder de douche wilde gaan kreeg ik al een WhatsAppje van mama waar mijn verhaal was gebleven. Heel leuk om te horen en te lezen dat jullie het zo leuk vinden om mijn verhalen te lezen. Bedankt ook voor alle reacties! Ik kijk er ook elke ochtend naar uit. Ik doe mijn best om elke dag zo uitgebreid mogelijk te schrijven.

Vanmorgen zijn we om half tien opgestaan. Best vroeg weer na een late nacht. We zouden eigenlijk op trip gaan. Helaas ging deze niet door. Ik kreeg wel een heel leuk berichtje vanuit thuis! Papa heeft de laatste twee weken dat ik hier ben geboekt om te komen. Dan vliegt hij samen met Eveline, Zoë en mij mee terug. Helemaal leuk!

We wilden graag gaan ziplinen, maar we kregen helemaal niemand te pakken. En om zomaar een uur te gaan rijden om vervolgens misschien niks te kunnen was ook echt niet handig. Toen hebben we een nieuw plan gemaakt wat niet gemakkelijk was, want gingen we dan vandaag doen? Zwemmen, naar Fort Nieuw Amsterdam of naar een andere zipline baan? We hebben gekozen voor Fort Nieuw Amsterdam. Dat was echt heel erg mooi om te zien. We zijn met de taxi voor het eerst over de brug geweest en kwamen eigenlijk weer in een heel andere wereld terecht. Het fort ligt aan de Surinamerivier waar hij met de Commewijneriever samen komt. Het fort is gebruikt als strafgevangenis en is daarvoor ook gebruikt in de Tweede Wereldoorlog. Ik heb een aantal foto's erbij gedaan!

Eenmaal weer thuis heerlijk gezwommen. Dat is echt fijn na een middag in de hete zon. Na het zwemmen hebben Eveline en ik al onze moed verzameld om nog even om boodschappen te gaan. Dat hebben we dan ook gedaan. Het was inmiddels al weer half zeven ongeveer en Eveline had loempia's gekocht om te eten. We hebben er wat frietjes nog bij gehaald en dat was ons eten. We hadden iets te weinig gegeten vandaag. Ik had alleen vanmorgen yoghurt en rond één uur sultana's. Dus we hadden echt wel zin in wat. Na het eten de foto's van vandaag bekeken terwijl we in de hangmat lagen. Het is hier nu elf uur. In Nederland is het drie uur. Ik ga douchen en slapen. Welterusten en tot morgen!

1. Petra:
    26 februari 2017
    Moggu Moniek leuk te lezen dat je op stap gegaan bent.
    Super dat paps over komt aan het einde van je stage.
    Nou ik moest van de week nog aan je denken over de vanzelfsprekendheid van het alles wat hier is.en nu bij jou minder denk aan de douche en warm water.
    Nou ik wilde van de week ook hier op mijn werk douchen smorgens vroeg en oeps ook hier koud water bbrrrr niet fijn en dan zeker helemaal hier in dit klimaat.
    Nou tot lezens morgen maar weer ik ga nog een paar uurtjes verder met werk de 24 uur zit er bijna op..
    Fijne zondag.
  2. Agnes:
    Goedemorgen Moniek,
    Toch nog een leuk dagje met geschiedenis en cultuur, mooie foto's.
    Helemaal leuk dat je papa de laatste 2 weken komt meedoen.
    Het lijkt me heerlijk elke dag even te zwemmen, wel goed eten hoor.
    Geniet vandaag lekker van je vrije zondag!
    Groetjes en fijne dag.
  3. Maarten:
    26 februari 2017
    Leuk Moniek. Bedankt voor de foto's; dat fort lijkt me heel leuk om te bezoeken. Het ligt aan de rivier, dus misschien kunnen we er een keer met de boot naar toe! (grapje)
    Fijn dat je pa naar jullie toe komt hè!?
    Fijne zondag en groetjes van ons uit Vlissingen