Bigi Pan

12 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Zaterdag ochtend om kwart voor acht werden we opgehaald met de bus bij ons huis. Daarna reden we nog naar een ander studentenhuis om nog zes mensen op te halen. We gingen volgens mij in totaal met een groep van vijftien mensen naar Bigi Pan. Na een eerste stop bij Groningen waar we een korte rondleiding kregen langs de gevangenis en het huis waar de burgemeester woonde gingen we verder naar Wageningen. Onderweg maakten we stops om wat te eten en te drinken. We hebben een hele mooie tempel gezien. Daar zijn we ook in geweest. We moesten allemaal op de trap onze schoenen uit voordat we naar binnen mochten. Dat heb ik op film dus dat zien jullie later!

Rond drie uur kwamen we bij de bootjes aan om naar Bigi Pan te varen. Het was ongeveer drie kwartier varen. Onderweg zagen we al wat roodvogels en andere soort vogels. Super vet om die allemaal in het wild te zien. Toen we bij het huis aankwamen hebben we de hangmatten en klamboes opgehangen. We zouden nog gaan varen, maar daar was het iets te laat voor dus we hebben lekker rondgehangen tot het avond eten. We kregen heerlijke saoto soep als avond eten. Daarna zijn we kaaimannen gaan vangen. Nou, de meesten weten dat ik geen held ben met alles wat in het water zit en dat was natuurlijk nu ook zo. Ik was echt super bang, maar het was wel heel vet toen we er één hadden! Het duurde even voordat we er één hadden, dot hadden met de maan te maken. Het was volle maan en dan komen ze niet veel boven. We moesten zoeken naar rode ogen in het water met onze zaklampen. Ik heb hem niet aangeraakt of iets, want dat zag ik echt niet zitten. Na het kaaimannen vangen hebben we bij het bij het huis super gezellig gehad. Daarna hebben we in de hangmat geslapen, niet lang en er waren mensen die erg hard snurkten, maar ik heb toch lekker geslapen. De volgende ochtend kregen we een heerlijk ontbijt en zijn we daarna gaan varen. Flamingo's, rode ibissen en een modderbad. Echt een hele leuke ervaring! Het modderbad vond ik echt smerig, maar het is wel echt grappig. Ik heb het in ieder geval gedaan en ik ga het niet nog eens doen. Na de lunch zijn we om twee uur vertrokken vanaf Bigi Pan. We waren kwart over drie in de bus en we moesten nog een goed eind terug. Onderweg nog wat stops gemaakt. Toen we net voordat we thuis waren de bus het niet meer deed was dat erg jammer. Blijkbaar zat er water bij de benzine. Gelukkig konden we na een klein half uurtje gewoon weer verder en waren we rond half negen thuis. 's Avonds ben ik dus nog weggeweest en nu is het hier bijna twaalf uur 's middags en gaan we straks Holi Phagwa vieren!

1. Agnes:
    13 maart 2017
    Hoi Moniek,
    Wat een avontuur zeg, en stoer van je dat je een modderbad hebt genomen en kaaimannen hebt helpen vangen, ondanks dat je het eng vindt.
    De tempel lijkt mij ook mooi om te zien, ben benieuwd naar je film.
    Lachen om in een hangmat te slapen en zeker met mensen die liggen te "zagen", iedereen zal wel moe zijn geweest na zo'n lange dag en zoveel indrukken.
    Wat is Holi Phagwa voor feest?
    Neem het er lekker van.
    Groetjes Agnes.
  2. Carla:
    13 maart 2017
    Nou nou Moniek, je beleeft nogal wat daar!
    De spanning blijft er wel in zitten zo....de rest van de week een tandje lager zeker? Relax.. :-)
  3. Petra:
    14 maart 2017
    Hahahaha grappig he ben jij zo ver van huis kom je bekende namen tegen als Groningen en Wageningen. Ow heerlijk een modderbad is gezond hoor . Jeetje wat maak jij veel mee super hoor.